content strategie

Content strategie in 7 stappen

Wanneer je content gaat maken om jouw business onder de aandacht te brengen is het belangrijk dat je begint met het maken van een goede content strategie. Daarom ga ik je de 7 essentiële stappen uitleggen die jij moet nemen om een goede content strategie te maken. 

1. Bepaal het doel van de content en de content strategie

Wat wil jij bereiken met de content die je maakt? Je kunt natuurlijk heel veel verschillende doelen hebben. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Je expert status verhogen 
  • Leads verzamelen 
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Social media kanaal vergroten
  • Vindbaarheid in Google verbeteren 
  • Aantal bezoekers op je website verhogen

Kies voordat je content gaat maken welke doelen je met de content wilt gaan behalen. Zo kun je ervoor zorgen dat dit hierop aansluit. Wel een belangrijke note: Content marketing strategie is een lange termijn strategie. Verwacht niet na het publiceren van 1 blog, of 3 weken actief zijn op social media mega grote resultaten. Neem de tijd en zet door. Dan kan een content strategie echt goud zijn! 

2. Waar sta je voor met jouw business?

Als jij mensen vertelt over jouw bedrijf wat vertel je dan? Je wilt in alle content die je maakt het karakter van jouw bedrijf terug laten komen. Wat doe je? Waar sta je voor? En wat is voor jou belangrijk? Probeer de antwoorden op deze vragen heel helder te hebben, zodat je jouw visie gemakkelijk terug kunt verwerken in de content die je maakt. Het is heel sterk als ieder stuk content dezelfde basisvisie bevat. Uiteraard op zijn eigen manier. Je gaat dus niet continu en overal precies hetzelfde verkondigen. Maar de kern mag een gelijke strekking hebben. 

3. Voor wie maak je het?

De derde is natuurlijk voor wie maak jij de content? Hiervoor moet je exact weten wie jouw doelgroep is en hoe je deze het beste aanspreekt. Mijn advies is om eerst een heel duidelijk beeld te krijgen van wie jij wilt helpen met jouw aanbod en wie er daadwerkelijk voor jouw aanbod wil betalen. Om vervolgens een copybank te maken, vol met woorden die jouw doelgroep gebruikt. Door de woorden van je doelgroep te gebruiken spreek je mensen veel directer aan. Je doelgroep heeft hierdoor het gevoel dat jij ze daadwerkelijk begrijpt. 

4. Welk content pijlers passen er bij jouw business?

Oke, je weet nu wat het doel is van de content die je wilt gaan maken, wat voor jouw business belangrijk is en voor wie je de content maakt. Nu is het zaak om richtlijnen te creëren. Begin met het bedenken van jouw content pijlers. Dit kun je zien als categorieën waar jij al je content onderwerpen onder kunt hangen. Voor mij zijn mijn content pijlers bijvoorbeeld: SEO, website optimalisatie, content marketing en social media. Natuurlijk kan ik ook iets vertellen over hoe je een facebook advertentie maakt. Maar dat is niet waar mijn expertise ligt en niet hoe ik mijzelf wil laten zien. Maak een lijst met blog onderwerpen en bepaal welke hoofdonderwerpen hieraan gekoppeld kunnen worden. Kun je hier de hoofdpijlers van maken voor de content voor jouw business?

5. Wat voor vorm krijgt jouw content?

Bij content denk je misschien aan geschreven content of foto’s. Maar het gaat veel verder dan dat. Het is belangrijk dat je voor ieder stuk content dat je gaat maken bedenkt welke vorm er het beste bij past. Je kunt ook van een stuk content verschillende vormen maken. Zo kun je van een blog bijvoorbeeld ook een Youtube video maken en van een IGTV kun je ook een story reeks opnemen. Kijk of je de content die je bedenkt in verschillende vormen kunt verwerken. Let wel op dat je de verschillende vormen verdeeld, zodat je niet in een week enkel het zelfde deelt in andere vormen. Je wilt de content afwisselen, maar het is geen probleem om een blog die je 4 maanden geleden online hebt gezet, nu te verwerken in een IGTV. 

6. Welke zoekwoorden passen er bij jouw content?

Wanneer je content onderwerpen hebt bedacht is het verstandig om ook even te kijken welke zoekwoorden er gebruikt worden in Google. Zo kun je jouw content hierop inrichten. Stel je schrijft een blog met als onderwerp: Wat kost trouwen? Dan is het goed om te kijken wat het zoekvolume hierop is. Je zult erachter komen dat op ‘kosten trouwen’ vaker wordt gezocht, dus dit een interessanter zoekwoord is om op vindbaar te zijn in Google.

7. Maak een content kalender

Nu is het tijd om een planning te maken. Door een planning kun je vooruit werken en weet je precies welke content, waar en wanneer geplaatst wordt. Dit is prettig omdat je hiermee voorkomt dat je content dubbel gaat plaatsen. Dit is iets wat je natuurlijk wilt voorkomen. Het oogt slordig, maar ook Google is allergisch voor dubbele content op je website. Maak dus een overzichtelijke content kalender, voordat je aan de slag gaat. Zelf zet ik in de bestandsnaam ook altijd even een O om aan te geven dat de content online staat. 

 

Denk je nu leuk die strategie, maar waarom zou ik in godsnaam al die moeite steken in het maken van content als het mij niet direct iets oplevert? Lees dan de blog Voordelen van content marketing.

Wil je meer weten over hoe jij fantastische content maakt? Check dan zeker af en toe mijn Instagram!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.