Onmisbare tools bij het maken van een e-book

Onmisbare tools bij het maken van een e-book

Een e-book is een goede manier om expertise uit te stralen en informatie van je potentiële klanten te krijgen. Ook wanneer je zelf geen designer bent kun je een e-book ontwerpen. Zelf ben ik helaas ook geen creatief genie en ik kan ook niets in InDesign, maar met de juiste tools kom je een heel eind!

1. Gebruik Google

Het is misschien een open deur maar Google heeft verschillende handige functies voor het maken van een e-book. 

1: Als zoekmachine om je informatie te verrijken met de juiste feiten, cijfers en weetjes. 

2: Als opslag van je teksten. 

Hoe vaak ik al niet heb meegemaakt dat Word mij in de steek liet, mijn computer kapot ging en ik vergeten was documenten goed op te slaan. Dan kun je jezelf wel voor je kop slaan. Zonder goede backup ben je dan nergens. Google Drive en Google Docs vind ik daarom echt fantastisch. Hierin schrijf ik alles! Zo kan ik overal waar ik ben bij mijn documenten en is het automatisch altijd goed opgeslagen. 

2. Canva 

Als je mijn blog een beetje leest weet je dat ik fan ben van deze website. Hierin maak ik bijna alles. Canva is super makkelijk, je maakt in een handomdraai een geweldige layout voor jouw e-book. Let er wel op dat je een beetje creatief blijft. Een template overnemen en daar jouw eigen teksten in kopieren is dat dus niet. Zorg dat je een eigen, originele stijl ontwikkeld en deze terug laat komen in je e-book en eigenlijk al je uitingen, voor een herkenbaar geheel.  

3. Publitas

Je wilt natuurlijk dat het e-book bij je potentiële klanten terecht komt. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt een PDF-bestand mailen, maar je kunt ook gebruikmaken van een online link waarin je het bestand in ‘boekvorm’ kunt laten zien. Hiervoor gebruik je Publitas. Je upload het pdf bestand en je kunt het e-book gemakkelijk doorbladeren. 

4. Mailchimp 

Het hele idee achter een e-book is vaak het verkrijgen van gegevens van de potentiële klant. Om het e-book te ontvangen laten mensen dus hun mailadres achter. Om het e-book automatisch te versturen en de mailadressen op te slaan kun je Mailchimp gebruiken. Tot 2000 mailadressen is deze tool gratis te gebruiken!

5. Paytium

Wil je jouw e-book verkopen? Dan is het handig als mensen direct op je website af kunnen rekenen. Gelukkig heb je hier geen hele webshop voor nodig. Paytium maakt het mogelijk een formulier toe te voegen met een betaalknop. Mensen laten hun gegevens achter, betalen via Ideal en er wordt direct en automatisch een mail gestuurd welke je zelf samenstelt. Ook kun je ervoor kiezen enkel een formulier toe te voegen met deze tool. Hierdoor kun je ook je gratis e-book gemakkelijk direct naar je klant versturen. Om automatisch mailtjes te kunnen versturen heb je wel een betaald account nodig, dit kost €49,- per jaar. 

6. Unsplash

Naast tekst heeft je e-book vaak ook beeldmateriaal nodig. Nu kan ik mij voorstellen, dat het lastig is om dit allemaal zelf te fotograferen. Ieder zo zijn vak natuurlijk. Op Unsplash vind je super veel stock foto’s die je gratis kunt gebruiken om het e-book wat meer aan te kleden. 

Nog een laatste tip: laat je e-book altijd even doorlezen door mensen die geen verstand hebben van het onderwerp waarover jij schrijft. Het is een grote valkuil om in vakjargon te spreken, terwijl dit voor jouw klanten niet direct begrijpelijke taal is. 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.