Vloggen

Wat vloggen mij heeft opgeleverd

Afgelopen week heb ik voor de tweede keer de cursus van Celine Charlotte van ‘t Wout gevolgd, #longstoryshort. Begin dit jaar heb ik hem ook gevolgd, dat was het begin van mijn vlog carrière;). Nu wil ik mezelf absoluut nog geen pro noemen, want men wat is het lastig en ik kan nog heel veel leren. Maar ik ben het wel gaan doen en het heeft mij al zo ontzettend veel opgeleverd. 

Uit die comfortzone

Ja, het was wel even een stap op met mijn gezicht in de camera te praten, persoonlijke dingen te delen en tips te geven. Wat denken anderen hier wel niet van? Ik moet zeggen dat ik dit tegenwoordig heb losgelaten. De tip van Celine Charlotte om zelf minder oordelend te zijn naar anderen heeft onwijs geholpen. Ik heb mensen die ik niet leuk of interessant vond ontvolgd en kijk nu met veel bewondering naar medevloggers hoe zij het aanpakken. Daarbij hoop ik dat iedereen die mij niet leuk vind om te volgen mij vooral ontvolgt. Ik kan nu eenmaal niet voor iedereen iets waardevols maken, de mensen die ik nu wel aanspreek zijn de mensen die ik ook graag als mijn doelgroep heb. Zij passen bij mij, omdat ze mij leuk vinden om hoe ik ben. Vind je dat niets, ook helemaal prima. Ik probeer het echt los te laten er voor iedereen te willen zijn en dat bevalt tot nu toe prima. 

Klanten via Instagram

De eerste maand dat ik begon met vloggen is hier gelijk een klant uit gekomen. Zo onwijs bijzonder om te merken dat iemand via je Instagram op je website komt en een intake formulier invult voor een kennismakingsgesprek. Ik wist toen nog niet dat er snel meer zouden volgen. Eerlijk gezegd, haal ik op dit moment de meeste klanten uit mijn Instagram. Ik ben daarom ook niet voor niets groot voorstander van de combinatie van een goede social media strategie en een goede website. Sinds ik ben begonnen met vloggen, heb ik het gevoel geen sales meer te hoeven doen. Mensen komen nu vanzelf naar me toe, omdat ze mij kennen en weten wat ze van mij kunnen verwachten. 

longstoryshort & corona 

Super leuke connecties

Door actief te zijn op Instagram en mezelf te laten zien heb ik naast klanten, ook erg leuke connecties opgedaan. Het is geweldig om op deze manier andere ondernemers te leren kennen. Zeker de ondernemers die zichzelf ook op dagelijkse basis laten zien, hier krijg je gemakkelijker een klik mee. Toen ik ben gaan vloggen heb ik ook met mijzelf afgesproken echt het gesprek aan te willen gaan met mijn volgers. Daarom vraag ik vrijwel iedere nieuwe volger wat de reden is dat ze mijn account zijn gaan volgen. Zo ontstaat er vaak een leuk gesprek en leer je elkaar een beetje beter kennen. 

Persoonlijke ontwikkeling

Voordat ik begon met Instagram stories dacht ik dat ik echt een te oninteressant leven had om ook maar iets van op te nemen. Nu is mijn leven niet echt veranderd, behalve dat mijn business ontzettend is gegroeid, toch heb ik dit gevoel bijna niet meer. Hoe dat komt? Ik ben mij veel bewuster van alle mooie dingen om mij heen. Als ik ergens loop vallen de mooie dingen mij eerder op, omdat ik dan denk hé dat is leuk voor op een story. Daarbij weet ik dat ik op sommige gebieden nu eenmaal meer kennis heb dan mijn doelgroep, dat is ook niet zo gek aangezien het mijn vak is. Hoe mooi is het dan om deze kennis te kunnen delen! Dat vind ik echt waanzinnig leuk om te merken, als mensen echt iets aan mijn tips en informatie hebben. Daarnaast geeft het mij een stok achter de deur om mezelf te blijven ontwikkelen, zodat ik steeds nieuwe dingen kan blijven delen. 

Nee, ik leef niet enkel nog maar online

Misschien klinkt bovenstaande alsof ik alleen nog maar bezig ben met het maken van stories en het posten van content op Instagram. Dit is absoluut niet het geval! Ik kan mijn telefoon ook heel makkelijk wegleggen, zeker in gezelschap. Natuurlijk, kan ik niet ontkennen dat ik meer op mijn telefoon zit dan vroeger, voordat ik mijn bedrijf had. Ik heb nu eenmaal ook meer online contact met mensen. Toch is het niet zo dat ik continu loop te filmen of foto’s aan het maken ben. Juist niet, ik weet wat ik wanneer wil delen en richt het daar op in. Wanneer ik met vrienden of familie ben of gewoon even alleen tot rust wil komen heb ik mijn telefoon daar niet bij nodig. Nog een handige tip uit de cursus, waardoor ik ook niet de behoefte heb om alles op te nemen. Ik heb mijn Instagram gekoppeld aan categorieen. Voor mij zijn dat, ondernemen, marketing, vriendelijkheid en anderen helpen. Ik probeer ervoor te zorgen dat mijn stories hierbij passen. Je ziet mij daarom minder met vrienden aan de borrel, omdat dat niet aansluit bij de pijlers die ik aan mijn business wil hangen. 

Al met al, kun je dus wel zeggen dat er ook echt een strategie achter zit, dat het best wel een investering is, maar dat dit het ook echt 100% waard is. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.