6 tips voor meer websiteverkeer via Pinterest

6 tips voor meer websiteverkeer via Pinterest

Pinterest is naar mijn mening een van de interessantste en meest ondergewaardeerde social media. In tegenstelling tot Facebook, Instagram en LinkedIn, stimuleert dit platform het doorklikken naar de website met de gewenste informatie. Super interessant voor jouw business lijkt me! Maar hoe pak je dit nu het beste aan?

1. Bepaal je doelstellingen voor Pinterest

Om iets te bereiken is het prettig doelstellingen te hebben, of in ieder geval iets om naartoe te werken. Het is hierbij belangrijk dat je ook inschat wat haalbaar is. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “Ik wil volgende maand, een maand lang iedere dag een Pinterest post plaatsen of het verkeer via Pinterest naar mijn website te verdubbelen.” Op deze manier heb je duidelijk voor ogen waar je het voor doet. Maar het belangrijkste is natuurlijk, hoe je dit doet. Hier komen we nu op. 

2. Optimaliseer je Pins

Je kunt Pinterest een mini beetje vergelijken met SEO. De pins die je maakt kun jij namelijk optimaliseren zodat ze beter zichtbaar zijn. Zoekwoorden zijn hierbij super belangrijk! Voeg relevante zoekwoorden toe aan de titels en omschrijvingen van je borden en pins, maar ook aan je profiel. Hierdoor weet Pinterest, maar ook de gebruiker precies waar jouw account over gaat. Je vindt deze relevante zoekwoorden, door in de zoekbalk een suggestie te doen. Pinterest geeft automatisch aan welke combinatie zoekwoorden veel gebruikt worden. 

3. Zorg voor een zakelijk Pinterest account

Het grote voordeel van een zakelijk Pinterest account is dat je hierin statistieken kunt bekijken. Hierin kun je precies zien welke pins het goed doen en wat het bereik is van jouw account. Ook je doelgroep is te analyseren, je weet hierdoor precies welke doelgroep jou interessant vindt. Hier kun je vervolgens weer op inspelen. Sinds kort is het ook mogelijk advertenties te plaatsen binnen Pinterest. Door te betalen wordt jouw pin meer onder de aandacht gebracht. Hiermee behaal je waarschijnlijk sneller resultaat dan wanneer je het op via de organische weg aan wilt pakken. 

4. Blijf consistent 

Dit is een van de belangrijkste dingen op het gebied van marketing, blijf consistent. Dit geldt op alle social media en dus ook op Pinterest. Zorg ervoor dat je structureel actief bent, zo blijf je continu zichtbaar onder je volgers en mensen die je niet volgen, maar jouw topics wel interessant vinden. Dit is nog een voordeel van Pinterest, je leeft niet voor je volgers want je Pins kunnen door iedereen gezien worden. Dus blijf posten! Bepaal voor jezelf wat haalbaar is en houd je hier ook aan. Als je drie keer per week iets wilt pinnen, doe dit dan niet een week, niet een maand, maar een half jaar om te zien wat de resultaten zijn. 

5. Optimaliseer je website voor Pinterest 

Je website is super belangrijk wanneer jij je gaat focussen op Pinterest. Pinterest wordt door de meeste gebruikers op hun mobiel gebruikt. Als de geïnteresseerde doorklikt, komt hij dus op jouw mobiele website. Zorg ervoor dat jouw website mobile responsive is en snel laadt. Op jouw website kun je een pin-knop toevoegen, hiermee kan iedere bezoeker super makkelijk de afbeeldingen van jouw site op hun eigen Pinterest bord pinnen. Dit betekent gratis, meer bekendheid van jouw website. Het is belangrijk dat je jouw pagina’s dus goed optimaliseert met de juiste alt-tekst en overtuigende titels. De alt-tekst van jouw afbeeldingen verschijnen automatisch als pin-beschrijving wanneer iemand jouw pagina pint, wel zo leuk als dit een beetje aansprekend is.  

6. Sharing is caring 

Je hoeft natuurlijk niet enkel en alleen je eigen content te delen. Deel jouw interesses met jouw volgers door ook pins van andere te re-pinnen. Zo komt jouw account onder de aandacht bij andere gebruikers en kun je jouw borden aanvullen met relevante content. Door op zoek te gaan naar relevante pins voor op je eigen Pinterest borden kun je ook nog veel inspiratie opdoen voor je eigen content strategie. 

 

  

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *