Meest gemaakte fouten op social media

Meest gemaakte fouten op social media

Geen zin om te lezen? Geen probleem, luister de podcast! 

Social media zijn geweldige kanalen om je doelgroep mee te bereiken, wanneer je het tenminste goed doet. Natuurlijk kun je social media inzetten voor privégebruik, helemaal prima. Dan gaan deze punten niet op en kun je lekker doen wat je zelf leuk vindt. Wil jij echter iets bereiken met je social media kanalen en hiermee klanten aanspreken? Dan moet je gaan nadenken over wat je deelt. Ik zie het nog zo vaak fout gaan, daarom zet ik de meest gemaakte fouten voor je op een rij. 

1. Niemand aanspreken 

Wanneer jij geen keuze maakt op wie jij je richt, spreek je iedereen aan en daarmee eigenlijk niemand. Iemand kijkt alleen vanuit de bank even op zijn social media en dan kom jij voorbij. Denk eens na: als jij wordt aangesproken met jullie voel jij je dan meer aangesproken, dan wanneer er in de jij-vorm wordt gesproken? Praat daarom altijd in de jij-vorm, om iemand direct aan te spreken. 

2. Verkeerde hashtags gebruiken 

Ik zie het nog zo vaak gebeuren, verkeerde of geen hashtags gebruiken. Je wilt mensen bereiken, toch? Dan moet je gebruik maken van hashtags, dan niet #wateengeweldigedag. Nee, hashtags waar jouw doelgroep interesse in heeft of die zij zelf gebruiken. Ik gebruik zelf veel hashtags zoals #vrouwelijkeondernemers #SEOtips #marketingadvies. Hierin komt mijn doelgroep terug en de dingen die ik doe. Ga eens op onderzoek uit, welke hashtags gebruiken je concurrenten en welke gebruiken jouw doelgroep? Welke worden er veel gebruikt en welke passen goed bij jouw bedrijf? Zorg dat je grote hashtags (die veel worden gebruikt), afwisselt met kleinere hashtags (die minder vaak worden gebruikt). 

3. Geen consistentie 

Consistentie is key. Sowieso als je iets wilt bereiken moet je doorgaan, ook als je even geen zin hebt. Daarnaast is het voor je volgers fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Ze leren jou zo steeds beter leren kennen. Door consistent interessante content te delen bereik je dit. Mensen weten dat jij bijvoorbeeld van maandag tot en met vrijdag in beeld verschijnt in stories en dat ze drie keer per week een interessante post met bijbehorend artikel kunnen verwachten. Dit schept vertrouwen. 

4. Niet kijken naar statistieken 

Om te weten wat er wel en niet werkt op je social media kanalen is het super belangrijk de statistieken te kennen. Welke post hebben veel interactie opgeleverd of zijn zelfs regelmatig opgeslagen? Welke post deden het minder goed? Door hier goed naar te kijken en te blijven experimenteren kom je er uiteindelijk achter wat voor jouw doelgroep werkt. Wanneer jij niet naar de beschikbare data kijkt, doe je eigenlijk maar iets zonder te weten of dit aanslaat.

5. Alleen aan jezelf denken 

Uiteindelijk draait het allemaal om je doelgroep. Kijk daarom echt wat relevant is voor je doelgroep en niet zozeer naar wat jij leuk vindt om te delen. We denken vaak te veel aan onszelf, terwijl het daar natuurlijk helemaal niet om gaat. Geef waarde weg, echte waarde. Social media is het kanaal om jouw expertise status mee uit te dragen en dat wordt nog veel te weinig gedaan. Laat jezelf zien! Dit is iets wat veel mensen lastig vinden, maar ook hier geldt: het draait niet om jou. Als jij een doel hebt en jouw doelgroep echt kunt helpen met iets, dan is het toch helemaal niet de vraag of jij dit wel moet delen? Denk aan je doelgroep, die jij iets ontzettends waardevol te bieden hebt. Daarvoor moet jij aan hen denken en niet aan je eigen belemmerende overtuigingen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.