Eenvoudige stappen naar meer online conversies

Eenvoudige stappen naar meer online conversies

Een website, het is iets waar vrijwel iedere ondernemer als een van de eerste dingen denkt. ‘Ik heb een website nodig!’ Jazeker het is altijd prettig om een website te hebben waarop jij meer kunt vertellen over jouw bedrijf. Maar er is meer.. Als je dan die website hebt, ben je er nog niet. Ik ga het met je hebben over online conversies en hoe je dit doet via je website. 

Een website is meer dan een visitekaartje. Zeker nu in 2020 kun je zo veel meer met je website en verwachten bezoekers ook zo veel meer. Een paar pagina’s met louter tekst en wat afbeeldingen is niet meer genoeg. Het is belangrijk je bezoeker aan de hand te nemen. Iedereen heeft op het moment al zoveel keuzes om te maken, dat jij ze moet helpen bij het maken van die keuzes. 

Persoonlijkheid 

Mensen kopen van mensen, het is een beetje afgezaagd I know. Maar het is waar! Laat jezelf daarom zien. Niet alleen op je website, maar ook op andere kanalen waarop jouw doelgroep actief is. Op je website is natuurlijk de over mij pagina, de pagina om iets over jezelf te vertellen. Toch raad ik aan om ook op andere pagina’s zoals je homepage en de pagina’s waarop je diensten staan iets meer van jezelf te laten zien. Zo denken mensen ‘Hé dat is een leuk product en hé dat is ook nog eens een interessante dame, daar wil ik wel meer van weten.’ Dit kun je natuurlijk doen door middel van foto’s en een stukje tekst, maar je kunt ook nadenken over een video op je website waarin je iets over jezelf vertelt. 

Call to Action 

Yes, de call to action. Zo waardevol en nog te weinig gebruikt als je het mij vraagt. Vertel de bezoeker wat hij/zij moet doen. Wanneer je een website pagina gaat maken, bedenk dan van te voren: wat is het doel van deze pagina? Is dat contact opnemen? Zet er dan een knop bij: ‘Neem direct contact op’ of ‘Vraag een adviesgesprek aan’. Is het doel een product verkopen? Voeg dan een knop toe ‘bestel direct’ of ‘ontvang direct’. Even een psychologisch bruggetje. Het schijnt zo te zijn dat mensen eerder geneigd zijn iets te doen als ze iets ontvangen/krijgen dan wanneer er staat dat ze iets moeten doen. Dus ‘Vraag direct aan’ is minder aantrekkelijk dan ‘Ontvang direct’. 

Ben duidelijk 

Duidelijkheid is echt essentieel, laat direct zien wie je bent en wat je doet. Ik heb het al vaker gezegd, maar kijk echt als een bezoeker die geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt en wie jij bent. Zorg ervoor dat dit direct boven de vouw van je website staat. Oftewel, dat men dit direct ziet zonder te scrollen. Voeg boven de vouw ook direct de call to action toe, zodat men ook weet wat er van ze verwacht wordt en hier actie op kan ondernemen.

De doelgroep

Niet alleen de inhoud van je website is belangrijk om de conversie te verhogen, ook het bezoek wat er op je website komt is interessant om te bekijken. Krijg jij bijvoorbeeld veel verkeer binnen via je Instagram kanaal en volgen hier vooral jonge meisjes jou vanwege de hilarische tutorials over make-up, terwijl je producten van hoge kwaliteit zijn en in een hoge prijscategorie zitten? Dan sluit dit wellicht niet op elkaar aan. Kijk daarom goed wat je uitstraalt op de verschillende kanalen die gerelateerd zijn aan je business. Spreek je de juiste doelgroep aan die ook iets van je wilt kopen?

Start met een mini-conversie 

Het kan natuurlijk zijn dat je veel nieuwe bezoekers op je website krijgt (dit kun je zien in Google Analytics). Je kunt niet verwachten dat al deze nieuwe bezoekers direct iets van je kopen. Mensen willen vaak eerst kennismaken, wat meer van je zien, voordat er overgegaan wordt tot een aankoop. Introduceer daarom ook een mini conversie. Dit is een kleine conversie waarbij je geen geld vraagt, maar bijvoorbeeld contactgegevens. Hierbij kun je denken aan een mailadres of telefoonnummer. Zo kun je je e-maillijst uitbreiden en mensen via de mail op de hoogte houden van ontwikkelingen en aanbiedingen. Op deze manier leren ze jou en je producten beter kennen en is de kans groot dat ze de volgende keer als ze je website bezoeken wel iets van je afnemen. 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.